Monday, April 18, 2016

Khasiat Air Beralkali

Kesihatan yang baik bermula daripada keseimbangan asid-alkali yang betul dalam badan kita. Tahap pH cecair dalaman kita memberi kesan kepada setiap sel dalam badan kita. Ketidakseimbangan asid dalam apa jua bentuk boleh mengatasi badan anda dan membawa kepada komplikasi kesihatan. Penyelidikan daripada Jepun mendapati bahawa meminum air alkali berion meningkatkan kesejahteraan umum dan ianya juga dapat membantu melegakan sakit, penyakit dan penuaan pra-matang.


Apa Itu Air Alkali 


Air alkali adalah air yang telah mengalami proses penambahan ion hidroksida iaitu (OH-) dan ion calcium ataupun oksigen dan ion mineral alkali seperti (sodium, potassium, magnesium dan calcium). Proses penghasilan air alkali ini akan meningkatkan kandungan mineral dalam air dan pH air akan meningkat tinggi sehingga 9.0-10.6 pH. Air alkali yang keluar dari penapis perlu diminum secepat mungkin atau dua hari selepas di tapis untuk mendapat kesan yang optimum.Air minuman yang bersifat alkali adalah yang paling sesuai untuk tubuh kerana dapat meneutralkan asid dalam tubuh badan..Air Zam Zam  adalah air beralkali dan mengandungi banyak mineral.


alkali


Kenapa Kita Perlukan Air Alkali ?


Air alkali adalah berbeza dengan air yang biasa kita minum dimana air alkalimengandungi kandungan ion negative yang tinggi serta memiliki tahap didih, kepekatan dan ikatan molekul yang berbeza dengan air paip. Keadaan ini menyebabkan air alkali mampu menyerap masuk ke dalam sel 3 kali ganda lebih cepat berbanding air paip. Struktur molekul yang lebih kecil mampu meningkatkan proses pembuangan toksik yang lebih efektif.


alkali1


 


 


Ion alkali iaitu (OH-) dan ion  calcium adalah sumber anti-oksida yang sangat kuat dan apabila ia dalam bentuk cecair bahan ini mampu masuk terus ke dalam sel danmeneutralkan radikal bebas tanpa perlu mengalami proses metabolisma, tidak seperti pil vitamin C, vitamin E dan sebagainya.


alkali2


Air alkali juga meneutralkan asid dalam badan dan menyeimbangkan pH badan iaitu (6.9 – 7.2). Badan kita memerlukan nisbah keadaan asid : alkali yang seimbang iaitu pada nisbah 4 : 1 ( 4 bahagian alkali dan 1 bahagian asid ) atau 80% alkali dan 20% asid. Makanan yang kita makan boleh terdiri dari asid atau alkali, dan makanan ini apabila di akhir proses penghazaman akan meninggalkan hampas ataupun yang dinamakan (end product). Hampas ini boleh terdiri dari alkali atau asid bergantung pada kandungan mineral yang terdapat dalam makanan.

No comments:

Post a Comment