Monday, July 2, 2018

60 Soalan untuk Kristian Oleh: Hussein Khalid Al-Hussein

Menurut kebanyakan orang Kristian, Jesus adalah Tuhan-penjelmaan, lelaki penuh dan Allah penuh. Boleh terhingga dan tak terhingga yang menjadi salah satu? "Untuk menjadi penuh" Allah bermakna kebebasan daripada bentuk terbatas dan dari tidak berdaya, dan menjadi "lelaki penuh" bermakna ketiadaan ketuhanan.




  • Menjadi anak adalah kurang daripada ilahi dan untuk menjadi ilahi adalah tidak ada seseorang Bagaimana Yesus boleh mempunyai sifat-sifat yang menjadikan kamu anak Allah dan ketuhanan sama sekali?

  • Kristian menegaskan bahawa Yesus mengaku sebagai Tuhan apabila mereka memetik beliau dalam Yohanes 14: 9: "Dia yang telah melihat Aku, ia telah melihat Bapa". Bukankah Yesus jelas mengatakan bahawa orang tidak pernah melihat Allah, seperti yang dikatakan dalam John 5:37: "Dan bapa itu sendiri yang telah menyuruh aku kepadamu, telah menjadi saksi kepada Anda yang telah pernah mendengar suara-NYA PADA BILA-BILA MASA NOR DILIHAT BENTUK NYA" ?

  • Nasrani berkata bahawa Isa adalah Tuhan kerana dia dipanggil Anak Allah, Anak Manusia, Mesias, dan "penyelamat". Yehezkiel telah ditangani dalam Alkitab sebagai Anak Yesus berbicara mengenai "pembuat keamanan" sebagai anak Allah. Mana-mana orang yang mengikuti kehendak dan rencana Tuhan dipanggil SON OF GOD dalam tradisi Yahudi dan dalam bahasa mereka (Kejadian 6: 2,4; Keluaran 04:22; Mazmur 2: 7; Rom 8:14). "Mesias" yang dalam bahasa Ibrani bererti "Tuhan diurapi" dan tidak "Kristus", dan "Cyrus" orang yang dipanggil "Mesias" atau "yang diurapi". Bagi "penyelamat", di II KINGS 13: 5, individu lain telah diberikan bahawa tajuk terlalu tanpa tuhan-tuhan. Jadi di mana bukti dalam terma bahawa Yesus adalah Tuhan apabila anak perkataan itu tidak digunakan secara eksklusif untuk dia sahaja?

  • Kristian mendakwa bahawa Jesus mengakui bahawa dia dan Allah adalah salah dari segi alam semula jadi apabila dia berkata dalam John 10:30 "Saya dan bapa saya adalah salah". Kemudian di dalam


John 17: 21-23, Yesus merujuk kepada pengikut dan dirinya dan Allah sebagai satu daripada lima tempat beliau. Jadi, mengapa mereka memberi "satu" erti yang sebelum yang lain dari yang lain lima "orang-orang?




  • Adakah Tuhan tiga dalam satu dan satu dalam tiga masa yang sama atau pada satu masa?

  • Jika Tuhan adalah satu dan tiga pada masa yang sama, maka tiada tiga boleh menjadi Pemberian selengkapnya bahawa apa-apa yang berlaku, maka ketika Yesus di bumi, dia bukan Tuhan lengkap, dan tidak "bapa di Syurga" keseluruhan Tuhan . Tidak yang bercanggah dengan apa yang Yesus selalu berkata tentang Tuhan-Nya dan Allah kita di syurga, Tuhannya dan Tuhan kita? Adakah ini juga bermakna bahawa tidak ada tuhan yang lengkap itu, antara penyaliban yang dituntut dan kebangkitan yang dituntut?

  • Jika Tuhan adalah satu dan tiga pada satu masa, kemudian yang merupakan Allah di langit apabila Yesus berada di bumi? Bukankah ini bertentangan dengan banyak rujukan kepada Tuhan di Syurga yang mengutusnya?

  • Jika Allah tiga dan satu pada masa yang sama, yang adalah Tuhan di Syurga dalam tempoh tiga hari antara penyaliban yang dituntut dan ion membangkitkan yang dituntut?

  • Nasrani berkata bahawa: "Bapa (F) adalah Tuhan, Anak (S) adalah Allah, dan Roh Kudus (H) adalah Tuhan, tetapi Bapa bukan Anak, Anak bukan Roh Kudus, dan Kudus hantu tidak Bapa ". Dalam aritmetik mudah dan terma oleh itu, jika F = G, S = G, dan H


= G, maka ia mengikuti bahawa F = S = H, manakala bahagian kedua kenyataan itu menunjukkan bahawa F ¹ ¹ S H (bermaksud, "tidak sama"). Bukankah itu yang bertentangan dengan dogma Kristian Trinity sendiri? 10.Jika Yesus adalah Tuhan, mengapa dia memberitahu orang yang memanggilnya "tuan yang baik" tidak memanggil dia "baik" kerana dengan itu, tidak ada yang baik tetapi Allahnya di Syurga semata-mata? 11 .Why orang Kristian mengatakan bahawa Tuhan adalah tiga dalam satu dan satu dalam tiga apabila Yesus berkata dalam Markus 12:29: "Tuhan


Allah kita adalah satu Tuhan "di banyak tempat lagi dalam Alkitab? 12. Jika kepercayaan dalam Trinity adalah seperti syarat yang perlu untuk menjadi seorang Kristian, mengapa tidak Yesus mengajar dan menekankan kepada orang-orang Kristian pada zamannya? Bagaimanakah orang-orang pengikut Yesus dianggap Kristian tanpa pernah mendengar istilah Trinity? Telah Trinity menjadi saraf tunjang agama Kristian, Yesus akan menekankannya banyak kali dan akan diajar dan menjelaskan secara terperinci kepada rakyat.




  1. Kristian mendakwa bahawa Jesus adalah Tuhan kerana mereka sebutkan dalam Yohanes 1: 1 "Pada mulanya adalah Firman, dan Sabda sama dengan Allah dan Firman itu adalah Allah". Ini adalah John bercakap dan tidak juga, perkataan Greek untuk sebutan pertama bagi Allah adalah HOTHEOS yang bermaksud "Tuhan" atau "Allah" dengan modal "G", manakala perkataan Yunani bagi kejadian kedua adalah "TONTHEOS", yang bermaksud "tuhan" atau "tuhan" dengan "g" kecil. Bukankah kecurangan ini dan tidak konsisten di pihak mereka menterjemah Greek Bible? ? tidak sebut harga seperti dalam Yohanes 1: 1 yang diiktiraf oleh setiap ulama Kristian Alkitab telah ditulis dengan cara Philo Alexandria seorang Yahudi bernama di hadapan Yesus dan John?

  2. tidak adalah perkataan "tuhan" atau "TONTHEOS" juga digunakan untuk merujuk kepada orang lain dan juga dalam II Korintus 4: 4 "(dan Iblis adalah) tuhan dunia ini" dan dalam Keluaran 7: 1 "Sesungguhnya Aku sudah menjadikan engkau (Musa), tuhan kepada Firaun "?


SALVATION:


Kristian mengatakan bahawa "Allah HILANG satunya anak-Nya untuk menyelamatkan kita". Untuk siapakah Tuhan kehilangan Jesus jika dia memiliki seluruh alam semesta?




  1. Jika ia bersetuju dengan Majesty Allah kepada anak laki-laki, niscaya Dia telah mencipta satu juta anak-anak lelaki yang seperti Jadi apa yang adalah perjanjian jelas yang besar tentang satunya anak ini?

  2. Mengapa dikatakan Alkitab bahawa Yesus mahu mati di atas salib, apabila yang di atas salib menjerit "My  Tuhan, Allahku, mengapa Engkau meninggalkan Aku?" Menurut Matthew 27:45 dan Mark 15:33?



  1. Jika Tuhan mahu untuk menyelamatkan kita, tidak dapat Beliau telah dilakukan bahawa tanpa mengorbankan Yesus?

  2. Tuhan yang manakah Just, dan keadilan memerlukan bahawa tiada siapa yang patut dihukum kerana dosa orang lain, dan tidak ada beberapa orang diselamatkan dengan menghukum lain tidak mendakwa bahawa Tuhan dikorbankan Yesus untuk menyelamatkan kita kerana Dia adalah Just, bercanggah dengan takrif keadilan?

  3. Orang mengorbankan perkara yang mereka perlu mendapatkan sesuatu yang mereka tidak mempunyai apabila mereka tidak boleh mempunyai orang Kristian mengatakan bahawa "Allah Korban hanya anak-Nya untuk menyelamatkan kita". Kita tahu bahawa Allah Maha Kuasa; kepada siapakah Dia mengorbankan Yesus?

  4. A korban sebenar adalah apabila anda tidak boleh mendapatkan kembali apa yang telah ditawarkan, jadi apa yang akan menjadi masalah besar tentang apa-apa pengorbanan yang jika Allah boleh pulih persembahan yang sama? (Mengikut istilah Kristian ')?

  5. Jika semua orang Kristian menyelamatkannya oleh Dia dan akan ke syurga tidak kira apa yang mereka lakukan, maka ajaran-ajaran Yesus tidak relevan dan definisi baik dan buruk juga diberikan jika tidak demikian, maka orang Kristian yang percaya kepada Yesus lagi tidak mengikuti ajaran-ajarannya tidak bertaubat masuk neraka? 22. Bagaimana Kristian boleh mengambil perbuatan sebagai tidak relevan selepas menjadi satu apabila Yesus berkata dalam Matius 00:36; "Tetapi Aku berkata kepadamu: Setiap kata sia-sia yang lelaki akan berkata-kata, mereka akan dipertanggungjawabkannya pada hari kiamat. Sebab sesuai dengan kata-kata engkau akan dibenarkan, dan dengan perkataan engkau akan mengutuk "? 23.Kristian mengatakan bahawa orang pergi ke Syurga SAHAJA MELALUI YESUS, namun Paulus berkata di dalam 1 Korintus 7: 8-16 bahawa suami yang tidak percaya boleh diterima oleh Allah kerana dia bersatu dengan isterinya dan sebaliknya, dan kanak-kanak pagan mereka juga diterima oleh Allah . Supaya orang boleh masuk syurga  tanpa percaya kepada Yesus menurut ini. 24. Kenapa Alkitab mengatakan bahawa SEMUA Israel disimpan walaupun mereka tidak percaya kepada Yesus? Tidak yang bercanggah dengan tuntutan itu di dalam Alkitab bahawa satu-satunya cara ke syurga adalah melalui Yesus? 25.Menurut Kristian, orang-orang yang belum dibaptis akan masuk neraka. Jadi walaupun bayi dan kanak pergi ke Neraka jika tidak dibaptiskan, kerana mereka dilahirkan dengan dosa asal diwarisi. Bukankah ini bercanggah dengan takrif keadilan? Mengapa Allah menghukum manusia disebabkan mereka tidak pernah dilakukan?


ROH KUDUS:


Satu-satunya tempat di dalam Alkitab di mana Paraclete dipanggil Roh Kudus adalah dalam Yohanes 14:26 "Tetapi Paraclete, yaitu Roh Kudus, yang Bapa nanti hantarkan dalam nama-Ku, Dialah yang akan mengajarkan segala sesuatu kepadamu dan akan mengingatkan anda semua bahawa saya telah katakan kepada kamu ". Apa yang Roh Kudus yang dibawa atau mengajar selama 2000 tahun yang lalu?




  1. Kristian mengatakan bahawa Paraclete bermakna Roh Kudus (Yoh 14; 26). Yesus berkata dalam Yohanes 16: 7-8 "Jika saya tidak hilang penghibur tidak akan datang kepada kamu". Ini tidak bermakna, Roh Kudus, kerana roh Kudus dikatakan telah ada sebelum Yesus dilahirkan seperti dalam Lukas 1:41 "Elizabeth telah dipenuhi dengan Roh Kudus". Di sini, roh Kudus turut hadir semasa hayat Jesus Jadi bagaimana patut ini dengan syarat bahawa Yesus perlu pergi jauh jadi itu, Roh Kudus akan datang?

  2. Dalam Yohanes 16: 7-8, ia berkata: "Tetapi jika pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu Dan apabila Ia datang, Ia akan menghukum dunia dosa dan kebenaran dan kiamat". Apa yang "he" dan "him" rujuk di sini? Adakah mereka tidak merujuk kepada seorang lelaki?

  3. Adakah Roh Kudus bercakap dengan baik Kristian dan buruk Kristian juga? Adalah roh Kudus dengan mereka sepanjang masa atau hanya pada masa-masa tertentu? Bilakah ia mula melawat seseorang yang mahu menjadi seorang Kristian?

  4. Bagaimana boleh anda sebagai seorang Kristian memberitahu jika Roh Kudus adalah


dalam Christian lain? Kenapa ramai orang Kristian tertipu rakyat dengan mendakwa itu, Roh Kudus berada di dalam mereka hanya hendak ditukar kepada agama lain di kemudian hari?




  1. Adakah Roh Kudus menentukan apa yang orang Kristian harus melakukannya tanpa pilihan atau kebebasan sama sekali atau adakah ia hanya membimbing mereka dan mereka mempunyai kebebasan untuk mengikuti atau tidak?

  2. Jika Roh Kudus menentukan apa Kristian harus lakukan, mengapa orang Kristian melakukan dosa dan melakukan kesilapan? Bagaimana anda boleh menjelaskan penukaran kepada agama-agama lain dan ateisme ramai Kristian? Adakah mereka disuruh berbuat demikian oleh Roh Kudus?

  3. Jika Roh Kudus panduan Kristian sahaja, dan mereka bebas untuk melakukan apa yang mereka mahu, maka bagaimana kita tahu bahawa penulis Injil tidak membuat kesilapan dalam penulisan mereka?

  4. Jika Kristian percaya bahawa Roh Kudus datang dan ceramah kepada mereka setiap hari, mengapa mereka tidak meminta Roh Kudus mengenai versi Alkitab untuk mengikuti kerana terdapat terlalu banyak versi terapung di sekeliling?


MISI JESUS:


Tanpa pinjaman dari agama dan sistem lain, boleh Kristian menyediakan rakyat dengan cara hidup yang lengkap? Sejak agama Kristian adalah terhad kepada kehidupan rohani dan tidak menyediakan undang-undang, bagaimana masyarakat boleh membuat keputusan yang undang-undang adalah betul atau salah?




  1. Mengapa orang Nasrani berkata bahawa Yesus datang dengan misi universal apabila beliau berkata bahawa beliau telah dihantar kepada orang Yahudi sahaja? Yesus berkata kepada perempuan Kanaan yang meminta beliau untuk menyembuhkan anak perempuannya dari iblis-milikan: "Aku diutus hanya kepada domba-domba yang hilang dari Israel" dan juga berkata: "Tidak patut mengambil makanan anak-anak dan melemparkannya kepada anjing mereka ", Matius 15: 21-28.


KIAMAT:


Jika anda membaca Matthew (28: 1-10), Mark (16: 1-20), Luke (24: 1-12), dan John (20: 1-18), anda akan mendapati bertentangan cerita. Mereka semua bersetuju bahawa kubur itu dijaga selama tiga hari. Walau bagaimanapun, mereka melaporkan penemuan makam kosong berbeza. Matthew (28) dan John (20) melaporkan bahawa Maria Magdalena dan Maria yang lain adalah yang pertama untuk mencari kubur. Mark (16) melaporkan bahawa Maria Magdalena, dan Maria ibu Yakobus, dan Salome adalah yang pertama untuk mencari kubur itu kosong. Mark (28) melaporkan bahawa terdapat gempa bumi yang dikeluarkan gunung batu yang dari atas kubur. Beliau mengatakan bahawa malaikat menyebabkannya. Injil-injil lain tidak menyebut gempa bumi. Matthew dan Mark mengatakan bahawa hanya seorang lelaki dalam pakaian putih sedang duduk di atas kubur itu apabila wanita itu tiba, dan bahawa dia adalah malaikat. Lukas mengatakan bahawa DUA lelaki dalam pakaian putih, yang adalah malaikat, adalah duduk. Johns mengatakan bahawa kedua-dua wanita tidak memenuhi sesiapa kali pertama mereka datang ke kubur itu, tetapi apabila mereka pulang, mereka melihat dua orang, adalah seorang malaikat, dan yang lain adalah JESUS. Matthew melaporkan bahawa apabila pengawal melaporkan ini kepada ketua imam, ketua imam membayar mereka sejumlah besar wang, memberitahu mereka: ". Anda perlu mengatakan bahawa murid-Nya datang malam-malam dan mencuri-Nya" Dia mendakwa bahawa tentera mengambil wang dan menyebarkannya kemana sekitar dan sejak itu, cerita itu telah beredar di antara orang Yahudi sehingga hari ini (mengikut Matthew). Injil-injil lain tidak melaporkan apa-apa benda itu. imam kepala, membayar mereka sejumlah besar wang, memberitahu mereka: ". Anda perlu mengatakan bahawa murid-Nya datang malam-malam dan mencuri-Nya" Dia mendakwa bahawa tentera mengambil wang dan menyebarkannya kemana sekitar dan sejak itu, cerita mempunyai telah beredar di antara orang Yahudi sehingga hari ini (mengikut Matthew). Injil-injil lain tidak melaporkan apa-apa benda itu. imam kepala, membayar mereka sejumlah besar wang, memberitahu mereka: ". Anda perlu mengatakan bahawa murid-Nya datang malam-malam dan mencuri-Nya" Dia mendakwa bahawa tentera mengambil wang dan menyebarkannya kemana sekitar dan sejak itu, cerita mempunyai telah beredar di antara orang Yahudi sehingga hari ini (mengikut Matthew). Injil-injil lain tidak melaporkan apa-apa benda itu.




  1. Yang riwayat sekarang adalah lebih sahih?



  • Mengapa kemunculan Jesus selepas penyaliban yang diambil sebagai bukti kebangkitan-Nya apabila terdapat penjelasan bahawa dia tidak mati kerana orang lain telah disalibkan di tempatnya ketika Allah menyelamatkan-Nya?

  • Bagaimana Matthew tahu perjanjian itu mendakwa antara tentera dan imam kepala? tidak boleh


seseorang yang mengatakan bahawa seseorang yang dibayar wanita sejumlah besar wang dan memberitahu mereka untuk menyebarkan berita sekitar itu Yesus bangkit dari antara orang mati, dengan ketulenan sama dengan kisah Matthew?




  1. Mengapa mereka percaya bahawa manusia dalam pakaian putih? Mengapa mereka percaya dia adalah seorang malaikat? riwayat John adalah terlalu pelik, kerana dia berkata bahawa Mary tidak mengenal Jesus (salah satu daripada dua) manakala bercakap kepadanya, dan dia hanya diiktiraf Dia ketika Ia memanggil beliau dengan beliau

  2. Bagaimanakah kubur kosong membuktikan bahawa Yesus telah disalibkan? Bukankah Allah itu mampu mengeluarkan lelaki lain dari kubur itu, dan apabila dia dibangkitkan juga?

  3. Injil dipercayai perkataan kata demi kata Tuhan, mereka sepatutnya ditentukan oleh Roh Kudus kepada penyokong yang menulis Jika sumber itu ialah yang sama, mengapa tidak mereka sesuai antara satu sama lain dalam melaporkan apa-apa peristiwa penting?

  4. Bagaimana boleh Matthew, Mark, Luke dan John dianggap saksi mata dari kebangkitan apabila Alkitab menunjukkan bahawa tiada siapa di semua melihat Yesus keluar dari kubur?


BIBLE:


Jika orang-orang Kristian menganggap Perjanjian Lama sebagai Firman Tuhan, mengapa mereka membatalkan bahagian Perjanjian Lama yang diuruskan dengan azab (contoh: hukuman bagi zina)?




  1. Mengapa tidak Tandakan 16: 9-20 wujud dalam banyak versi Alkitab semasa ia wujud sebagai nota kaki atau di antara kurungan dalam beberapa versi yang lain? Nota kaki di dalam Alkitab masih dianggap sebagai firman Allah, terutama apabila ia menangani satu ciri penting seperti Ascension?



  1. Mengapa Alkitab Katolik mengandungi 73 buku manakala Protestan Alkitab mempunyai hanya 66? Dengan kedua-dua mendakwa mempunyai Word lengkap Allah, yang mana satu perlu percaya dan mengapa?

  2. Di manakah mereka terjemahan baru Alkitab terus datang dari apabila Alkitab asal tidak walaupun ada? Manuskrip Yunani yang diterjemahkan sendiri tidak turut sama dengan setiap

  3. Bagaimana anda boleh mengambil dua kitab Injil dari penulis yang tidak pernah bertemu dengan Yesus, seperti Mark dan Luke?

  4. Mengapa separuh daripada Perjanjian Baru ditulis oleh seorang lelaki yang tidak pernah bertemu Jesus dalam hidupnya? PAUL mendakwa tanpa bukti bahawa dia telah bertemu Jesus ketika dalam perjalanan dari Yerusalem ke PAUL adalah musuh utama agama Kristian. Bukankah itu alasan yang cukup untuk mempersoalkan kesahihan apa yang dia menulis? Mengapa orang Kristian memanggil mereka kitab-kitab Perjanjian "Firman Tuhan" Old apabila revisors daripada RSV Alkitab mengatakan bahawa sebahagian daripada penulis adalah UNKNOWN? Mereka mengatakan bahawa pengarang SAMUEL adalah "UNKNOWN" dan juga Tawarikh adalah "Unkown, PROBABLY DIKUMPULKAN dan disunting oleh EZRA"!


PERCANGGAHAN:



  1. Mengenai isu-isu kontroversi dalam Alkitab, bagaimana orang Kristian boleh membuat keputusan dengan dua pertiga majoriti apa yang Firman Tuhan dan apa yang tidak, sebagai prefaces daripada beberapa Alkitab mengatakan seperti itu salah satu daripada RSV?

  2. Mengapa Luke dalam Injil melaporkan Ascension pada Hari Paskah, dan dalam Kisah Para Rasul, di mana dia diiktiraf sebagai pengarang, EMPAT PULUH hari kemudian?

  3. Salasilah Jesus yang disebut dalam Matius dan Lukas Matthew disenaraikan 26 nenek moyang dari Yusuf kepada Daud manakala Luke disebut satu persatu 41 nenek moyang.


Hanya Joseph perlawanan dengan Yusuf di kedua-dua senarai. Bukan nama lain tunggal perlawanan! Jika ini telah diilhamkan oleh Allah perkataan demi perkataan, bagaimana mereka boleh menjadi berbeza? Ada yang mendakwa bahawa satu adalah untuk Mary dan satu adalah untuk Yusuf, tetapi di manakah ia berkata Mary dalam kedua-dua kitab Injil?




  1. Musa menulis buku pertama Perjanjian Lama, bagaimana Musa boleh menulis berita kematian sendiri? Musa meninggal dunia dalam buku kelima pada usia 120 seperti yang dinyatakan dalam 34: 5- 10.

  2. Dalam King James Version, mengapa ia melaporkan SEVEN tahun kelaparan di II SAMUEL 24:13 ketika ia melaporkan TIGA tahun kelaparan di I Tawarikh 21:12? Mengapa mereka menukar kedua-dua untuk TIGA tahun dalam Versi Antarabangsa Baru dan versi lain?

  3. Still In yang sama King James Version, mengapa ia mengatakan bahawa Yoyakhin berumur delapan tahun ketika ia menjadi raja dalam II Tawarikh 21:12, sementara ia berkata LAPAN BELAS tahun II KINGS 24: 8? Mengapa thessey perubahan dalam kedua-dua untuk LAPAN BELAS dalam Versi baru?

  4. Dalam semua versi, mengapa ia mengatakan bahawa Daud membunuh lelaki TUJUH RATUS kereta orang Syria dan empat puluh ribu orang pasukan berkuda seperti yang dibuktikan dalam II Samuel 10:18 manakala webnya TUJUH RIBU orang yang berjuang dalam kereta dan empat puluh ribu orang pasukan berjalan kaki di Saya Tawarikh 19:18? Dalam semua versi, mengapa ia melaporkan DUA ribu bat air di I KINGS 07:26 manakala II Tawarikh 4: 5 laporan TIGA RIBU? 55. Dalam  versi King James, mengapa ia melaporkan bahawa Salomo mempunyai juga empat ribu kandang untuk kuda dalam II Tawarikh 09:25 manakala ia menyumbang bahawa Salomo mempunyai empat puluh ribu kandang kuda dalam 1 KINGS 04:26? Mengapa mereka menukar kedua-dua untuk EMPAT RIBU dalam versi baru? 56.Dalam GENESIS 1, ciptaan Tuhan berkembang daripada rumput untuk pokok untuk ayam, ikan paus, lembu dan menjalar dan akhirnya kepada manusia dan wanita. GENESIS 2, bagaimanapun, meletakkan penciptaan manusia sebelum  lembu dan ayam dan wanita selepas binatang. Bagaimana ini boleh dijelaskan?


QUR'AN DAN KRISTIAN


Seksyen ini tidak menyiasat atau menyoal siasat, tetapi menyediakan pembaca dengan beberapa ayat al-Quran yang menangani orang-orang Kristian khususnya, dan ahli kitab secara umum. Sebahagian besar dari Al-Quran berkaitan dengan atau melibatkan orang-orang Kristian dan Yahudi dan saya memutuskan untuk hanya memilih ayat-ayat yang berkaitan dengan topik manuskrip ini.


"Lo! Perumpamaan Yesus dengan Allah, adalah seperti perumpamaan Adam. Allah menciptakan Adam dari tanah lalu berfirman kepadanya: Jadilah, dan dia adalah "Al-Qur'an 03:59..




  • "Katakanlah: Wahai Ahli Kitab! Mencapai persetujuan antara kami dan kamu, bahawa tidak kita sembah kecuali Allah dan tidak kita akan mempersekutukan sesuatu makhluk kepada-Nya, dan tidak seorang pun daripada kita mengambil sebahagian yang lain sebagai tuhan selain Dan jika mereka berpaling maka katakanlah kepada mereka: Saksikanlah kamu bahawa kami adalah orang-orang yang berserah diri (kepada-Nya).


"Wahai Ahli Kitab! Mengapa anda akan berhujah mengenai Nabi Ibrahim, padahal Taurat dan Injil diturunkan melainkan kemudian daripada dia? Maka mengapa kamu tidak mahu memikirkannya?


Ibrahim bukan seorang Yahudi, dan tidak pula seorang Kristian; tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah), dan ia pula bukanlah dari orang-orang musyrik.


Lo! Mereka manusia yang mempunyai tuntutan yang terbaik kepada Abraham adalah mereka yang mengikuti-Nya dan Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman (dengan dia); dan sesungguhnya Allah menjadi Pelindung orang yang beriman.


Segolongan dari Ahli Kitab Roh meronta-ronta untuk membuat kamu tidak sesat; dan mereka tidak akan menyesatkan melainkan dirinya sendiri, tetapi mereka tidak menyedarinya.


Wahai Ahli Kitab! Mengapa kafir kamu dalam ayat-ayat Allah, apabila anda (daripadanya) menjadi saksi kepada kebenaran mereka?


Wahai Ahli Kitab! Mengapa mencampuradukkan yang benar dengan yang salah dan sengaja sembunyikan yang hak itu? (Al-Qur'an 3: 64-71)




  • Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya dan di akhirat kelak, Dia akan menjadi orang yang rugi (Al-Qur'an 3:85).

  • Dan kerana ucapan mereka: kami telah membunuh Al-Masih Isa putera Maryam, dan Allah Mereka tidak membunuhnya dan tidak menyalibnya, tetapi ia kelihatan begitu kepada mereka, dan sesungguhnya Mereka yang tidak bersetuju mengenainya dalam keraguan daripadanya; mereka tidak mempunyai sebarang pengetahuan mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; mereka tidak membunuhnya dengan pasti:


Tetapi Allah telah mengangkat 'Isa kepada-Nya. Adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Al-Nisa '4: 157-158).




  • Wahai Ahli Kitab! Janganlah kamu melampaui batas dalam perkara agama kamu dan janganlah kamu mengatakan sepatutnya terhadap Allah menyelamatkan anak Al Masih Isa Maryam itu hanya seorang pesuruh Allah dan Kalimah Allah yang telah disampaikanNya kepada Maryam, dan roh daripada-Nya, maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-rasulNya, dan janganlah kamu mengatakan "Tiga"! Berhenti! (Tuhan itu) untuk anda! Allah adalah Tuhan Yang Maha Esa. Lebih baik bagimu dari keagungan transenden-Nya, bahawa Ia mempunyai anak. Allah jualah segala yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan cukuplah Allah sebagai pemain pertahanan.


Mesias tidak akan enggan dan angkuh daripada menjadi hamba bagi Allah, dan tidak akan malaikat-malaikat. Barangsiapa scorns-Nya, dan menyombongkan diri, semua itu akan mengumpulkan mereka semua kepada-Nya.


Kemudian, orang-orang yang beriman dan beramal soleh, Allah maka Allah akan memberi mereka pahala mereka dan menambah kepada mereka dari karunia-Nya; Adapun  orang-orang yang enggan dan menyombongkan diri, nanti Allah akan menyeksa mereka dengan azab yang pedih "(Al-Nisa '4: 171- 173)..




  • "Dan di antara orang-orang yang berkata sesungguhnya Kami ini orang Nasrani, Kami ambil perjanjian mereka, tetapi mereka melupakan sebahagian daripada apa yang mereka telah Oleh itu Kami tanamkan perasaan permusuhan dan kebencian di antara mereka hingga hari kiamat kelak Allah akan memberitakan kepada mereka apa yang mereka kerjakan.


Wahai Ahli Kitab! Kini telah utusan kami datang kepadamu, menjelaskan kepadamu banyak dari apa yang kamu sembunyikan dari Kitab Suci, dan suka mengampuni banyak. Telah datang kepada cahaya dari Allah dan kitab yang nyata:


Di mana Allah memberi petunjuk kepada orang yang bertujuan keridhaan-Nya kepada jalan keselamatan, Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan kepada cahaya dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka kepada jalan yang lurus.


Sesungguhnya telah kafirlah orang yang berkata: Sesungguhnya Allah adalah messiah, anak Maryam. Katakanlah: siapakah yang dapat menghalang-halangi kehendak Allah, jika Dia hendak membinasakan Al-Masih Ibni Maryam beserta ibunya dan semua orang di bumi? Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya. Dan Allah dapat melakukan segala sesuatu. (Al-Qur'an 5:14:17).




  • "Mereka pasti tidak percaya yang berkata; Lo! Allah adalah Al-Masih Ibni Al-Masih (sendiri) berkata: Wahai anak-anak jika Israel, sembahlah Allah, Tuhanku dan kasih Tuhan. Lo! Barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka pasti Allah mengharamkan syurga. tempatnya ialah neraka. Untuk orang yang melakukan kejahatan, akan ada seorang penolong pun.


Telah kafirlah orang yang berkata: Sesungguhnya Allah ialah salah satu dari tiga; apabila tidak ada Tuhan melainkan Allah yang Satu. Jika mereka tidak berhenti dari apa yang mereka katakan, ap azab ainful akan jatuh kepada orang-orang daripada mereka yang kafir.


Maka mengapa mereka tidak mahu bertaubat kepada Allah dan memohon ampun kepada-Nya? Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Katakanlah: Hidangkan anda daripada Allah, sesuatu yang mempunyai untuk anda tidak berbuat jahat atau yang digunakan? Allah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.


Katakanlah: Wahai Ahli Kitab! . Janganlah kamu melampau dalam ugama kamu selain daripada yang benar, dan janganlah kamu mengikuti keinginan nafsu orang yang telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia, dan terkhilaf dari jalan yang lurus "(Al-Qur'an 5: 72-77)




  • "Dan apabila Allah berkata: Hai Isa putera Maryam, Adakah kamu mengatakan kepada manusia: Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah ?, dia berkata: Akan dimuliakan! Ia bukan bagiku mengatakan sesuatu yang saya tidak mempunyai Jika aku pernah mengatakannya maka Anda tahu, anda tahu apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui apa yang ada pada diri anda. Lo! Anda, hanya anda, adalah yang mengetahui perkara yang tersembunyi.


Saya bercakap kepada mereka melainkan apa yang Engkau perintahkan kepadaku (mengatakan); menyembah Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu. Saya menyaksikan dari mereka, ketika aku berada di antara mereka, dan apabila Anda membawa saya, Anda adalah Watcher ke atas mereka. Anda di saksi atas segala sesuatu.


Jika Engkau menyeksa mereka, sesungguhnya Mereka adalah hamba-hamba Engkau, dan jika Engkau mengampuni mereka (Sesungguhnya mereka adalah hamba Anda). Lo! Anda, hanya anda adalah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.


Allah berkata: Ini adalah hari di mana kebenaran mereka keuntungan orang yang benar, karena mereka adalah surga yang mengalir sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya selamat selama-lamanya, Allah rida terhadap mereka dan mereka kepada-Nya. Yang demikian itulah kemenangan yang besar. (Al-Qur'an 5: 116-119)




  • "Dan orang-orang Yahudi berkata:" Uzair (Ezra) adalah anak Allah ', dan orang Nasrani berkata:' Al-Masih ialah putera Allah '. Demikian itulah ucapan mereka dengan mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang telah lalu. Allah yang berperang melawan mereka. Bagaimana sesat mereka!


Mereka telah mengambil sebagai Tuhan selain Allah rabbi dan rahib-rahib mereka dan Al-Masih Ibni Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa. Tidak ada Tuhan melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan (kepadanya)!


Pengsan mereka akan memadamkan cahaya Allah dengan mulut mereka, sedang Allah yang enggan dari menyembah (sesuatu) itu, Ia akan menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai.


Dialah yang telah mengutus Rasul-Nya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, untuk menyebabkan ia mengatasi semua agama, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.


Wahai orang yang beriman! Lo! banyak (Yahudi) rabbi dan (Kristian) sami memakan harta manusia wantonly dan menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Mereka yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka (wahai Muhammad) dengan azab yang pedih.


Pada hari ketika ia akan (semua) dipanaskan dalam api neraka, dan dahi mereka dan rusuk mereka, serta belakang mereka dijenamakan dengannya (dan dikatakan kepada mereka): Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri. Rasalah apa yang kamu simpan itu "(Al-Qur'an 9: 30-35)..



MUHAMMAD ATAU JESUS?


Kristian mendakwa bahawa nubuatan dalam Ul. 18:18 merujuk  kepada Yesus dan bukan Muhammad. Ayat itu berkata: "Aku akan membangkitkan seorang Nabi dari kalangan saudara-saudara mereka, seperti engkau, dan Aku akan menaruh firman-Ku dalam mulutnya; dan ia akan mengatakan kepada mereka segala yang Kuperintahkan kepadanya. "Satu-satunya sebab mereka mengambil jalan keluar dengan tafsiran tersebut adalah bahawa kedua-dua Musa dan Isa adalah nabi. Walaupun satu ini bercanggah tuntutan mereka bahawa Yesus adalah Tuhan dan bukan seorang Nabi. Banyak nabi orang Yahudi mempunyai persamaan dengan Musa. Walau bagaimanapun, jika kita bandingkan Muhammad kepada Musa, kita akan mendapati bahawa:


Muhammad adalah seorang Arab, dan Arab adalah dari Ismael, anak Abraham, ketika Musa adalah orang Yahudi, dan orang-orang Yahudi adalah dari Ishak, anak Abraham. Oleh itu, istilah saudara-saudara mereka merujuk kepada anak-anak anak yang pertama adalah saudara-saudara anak-anak yang lain. Ini tidak boleh memohon kepada Yesus, kerana dia adalah seorang Yahudi.


Menurut Kristian, ketika Yesus pergi ke neraka selama tiga hari ketika Musa tidak. Oleh itu, Yesus tidak seperti Musa. (Dalam Islam, tiada tiga Nabi pergi ke neraka)


Musa dan Muhammad dilahirkan untuk bapa-bapa dan ibu-ibu ketika Yesus dilahirkan oleh seorang ibu sahaja.


Musa dan Muhammad berkahwin dan mempunyai anak-anak, sementara Yesus tidak berkahwin sama sekali.


Musa dan Muhammad mendapat masalah dan kesulitan daripada orang mereka pada mulanya, tetapi telah diterima oleh mereka pada akhir., Sedangkan Yesus telah ditolak oleh kaumnya pada permulaan dan masih ditolak oleh orang-orang Yahudi sehingga hari ini. "Dia (Jesus) datang kepada sendiri, tetapi bangsa-Nya menerima dia tidak". (Yohanes 1:11)


Musa dan Muhammad mempunyai kuasa, selain menjadi nabi. Kedua-dua mereka melakukan beberapa hukuman modal, sebagai contoh, manakala Isa tidak mempunyai kuasa atas umat-Nya. "Kerajaan-Ku bukan dari dunia ini," kata Yesus dalam Yohanes 18:36.


Musa dan Muhammad membawa undang-undang baru manakala Yesus  tidak.


Musa terpaksa berhijrah dalam dewasa untuk Median manakala Muhammad terpaksa berhijrah pada peringkat itu dalam hidupnya juga, ke arah Madinah. Sedangkan Yesus tidak mempunyai penghijrahan itu dipaksa dalam dewasa beliau.


Musa dan Muhammad telah mati kematian semula jadi selepas itu mereka telah dikebumikan, manakala yang sama tidak boleh dikatakan Yesus. Dia tidak dibunuh mahupun disalib pada semua, menurut al-Quran dan tidak mati kematian 'semula jadi' yang boleh disahkan oleh Kristian yang beriman kepada Penyaliban.



SOALAN FINAL:



  1. Mengapa tidak anda, pembaca Kristian, datang untuk mendengar dan belajar agama yang benar Yesus? Mempunyai anda, sebagai seorang Kristian, belajar Islam dan jika ya, adakah ia dari orang-orang Islam yang sebenar? 59. Sebagai seorang Kristian, adakah anda bersetuju bahawa daripada keadilan dan kejujuran anda perlu menyiasat apa yang Islam kata tentang Tuhan, Yesus, termasuk dunia dan akhirat? 60. Sebagai seorang Kristian, adakah anda juga percaya bahawa kita mesti berdiri semua bertanggungjawab kepada Pencipta kita dan Pencipta adalah Perfect dan Just? Sebagai mukmin yang ikhlas kepada Allah, tidak anda berhutang kepada diri anda untuk mengetahui seluruh kebenaran dicemari tanpa mengira akibatnya?


Kami menjemput anda untuk membaca, belajar atau meminta maklumat tentang Islam dengan melawat dan menggunakan mana-mana masjid yang ada atau Pusat Islam di kawasan anda atau dengan membayar lawatan ke laman web kami.

No comments:

Post a Comment