Monday, July 2, 2018

Konsep TRINITY dalam Kristain


Tiga agama monoteistik - agama Yahudi, Kristian dan Islam - semua bertujuan untuk berkongsi satu konsep asas: kepercayaan kepada Tuhan sebagai Makhluk Agung, Pencipta dan Pemelihara alam semesta. Dikenali sebagai "tauhid" dalam Islam, konsep ini daripada mengesakan Allah telah ditekankan oleh Musa dalam petikan Alkitab yang dikenali sebagai "Shema", atau kepercayaan Yahudi iman:


"Dengarlah, hai orang Israel: TUHAN, Allah kita adalah satu Tuhan." (Ulangan 6: 4)


Ia telah berulang-ulang perkataan-perkataan lebih kurang 1500 tahun kemudian oleh Yesus, ketika ia berkata:


"... Yang pertama dari segala perintah ialah: Dengarlah, hai orang Israel; TUHAN, Allah kita adalah satu Tuhan. "(Mark 12:29)


Muhammad datang bersama-sama kira-kira 600 tahun kemudian, membawa mesej yang sama sekali lagi:


"Dan Tuhan kamu semua ialah Tuhan Yang Maha Esa tidak ada Tuhan melainkan Dia ..." (Quran 2: 163)


Agama Kristian telah lari daripada konsep keesaan Tuhan, bagaimanapun, menjadi doktrin samar-samar dan misteri yang dirumuskan pada abad keempat. doktrin ini, yang terus menjadi sumber kontroversi di dalam dan di luar agama Kristian, dikenali sebagai Doktrin Trinity. Secara ringkas, doktrin Kristian Trinity menyatakan bahawa Allah adalah kesatuan tiga orang ilahi - Bapa, Anak dan Roh Kudus - dalam satu makhluk ilahi.


Jika konsep, dimasukkan ke dalam syarat-syarat asas, bunyi mengelirukan, bahasa berbunga-bunga dalam teks sebenar doktrin meminjamkan lebih misteri kepada perkara itu:


"... kita menyembah satu Tuhan dalam Trinity, dan Trinity dalam Unity ... untuk ada satu Orang Bapa, satu lagi daripada Anak, satu lagi Roh Kudus adalah semua salah ... mereka tidak tiga tuhan, tetapi satu Tuhan ... seluruh tiga orang adalah kekal-bersama dan bersama-sama ... dia itu yang akan disimpan dengan itu perlu memikirkan Trinity ... "(petikan dari Athanasian Creed)


Mari kita meletakkan ini bersama-sama dalam bentuk yang lain: satu orang, Allah Bapa, ditambah satu orang, Allah Anak, tambah satu orang, Allah Roh Kudus, sama dengan satu orang, Allah Apa? Adakah ini bahasa Inggeris atau bahasa raban ini?


Dikatakan bahawa Athanasius, biskop yang dirumuskan doktrin ini, mengaku bahawa lebih banyak beliau menulis mengenai perkara itu, yang kurang mampu dia dari jelas menyatakan pandangan beliau mengenainya.


Bagaimana apa-apa doktrin mengelirukan mendapatkan awalnya?



Trinity dalam Alkitab


Sebutan dalam Alkitab kepada Trinity makhluk-makhluk ilahi yang samar-samar, yang terbaik.


Dalam Matius 28:19, kita dapati Yesus memberitahu pengikut-pengikutnya untuk keluar dan memberitakan kepada semua bangsa. Walaupun ini "Suruhanjaya Great" tidak menyebut nama tiga orang yang kemudian menjadi komponen Trinity, frasa "... baptislah mereka dalam nama Bapa, dan Anak, dan Roh Kudus" agak jelas dengan menghimpunkannya kepada teks Alkitab - iaitu, bukan kata-kata sebenar Jesus - seperti yang dapat dilihat oleh dua faktor:


1) pembaptisan dalam Jemaat awal, seperti yang dibincangkan oleh Paulus dalam surat-suratnya, telah dilakukan hanya dalam nama Yesus; dan


2) "Suruhanjaya Great" telah ditemui dalam injil pertama yang ditulis, iaitu Mark, menanggung tidak menyebut Bapa, Anak dan / atau Holy Ghost - lihat Mark 16:15.


Satu-satunya rujukan yang lain dalam Alkitab kepada Trinity boleh didapati dalam Surat 1 John 5: 7. ulama Alkitab hari ini, bagaimanapun, telah mengakui bahawa frasa:


"... ada tiga yang kesaksian di syurga, Bapa, Firman dan Roh Kudus; dan ketiganya adalah satu"


... pastinya "kemudian selain" kepada teks Alkitab, dan ia tidak terdapat dalam mana-mana versi hari ini Alkitab.


Ia boleh, oleh itu, dapat dilihat bahawa konsep Trinity makhluk-makhluk ilahi bukan satu idea yang dikemukakan oleh Jesus atau mana-mana nabi Allah yang lain. Doktrin ini, kini yang dipegang oleh orang Kristian di seluruh dunia, adalah sepenuhnya buatan manusia dalam asal.



Doktrin Membawa Bentuk


Ketika Paulus dari Tarsus, orang yang berhak boleh dianggap pengasas sebenar agama Kristian, adakah merumuskan banyak doktrin, bahawa Triniti tidak adalah antara mereka. Dia, bagaimanapun, meletakkan asas bagi apa-apa apabila dia mengemukakan idea Yesus menjadi "Anak Tuhan". Lagipun, Anak yang tidak memerlukan Bapa, dan bagaimana pula dengan kenderaan untuk ayat-ayat Allah kepada manusia? Pada dasarnya, Paul menamakan pemain utama, tetapi ia adalah kemudian orang Church yang meletakkan perkara itu bersama-sama.


Tertullian, seorang peguam dan pendeta Jemaat abad ketiga dalam Carthage, adalah yang pertama untuk menggunakan perkataan "Triniti" apabila beliau mengemukakan teori bahawa Anak dan Roh mengambil bahagian dalam makhluk Allah, tetapi semua adalah daripada satu makhluk bahan dengan Bapa.



A Doktrin formal Seri Up


Apabila kontroversi perkara mengenai Trinity meletupkan di 318 antara dua lelaki gereja dari Alexandria - Arius, diakon, dan Alexander, uskupnya - Maharaja Constantine melangkah ke dalam pergaduhan.


Walaupun dogma Kristian adalah satu misteri yang lengkap untuk dia, dia sedar bahawa sebuah gereja yang bersatu adalah perlu bagi kerajaan yang kuat. Apabila rundingan gagal menyelesaikan pertikaian, Constantine dipanggil untuk majlis ekumenikal pertama dalam sejarah Gereja untuk menyelesaikan perkara itu sekali dan untuk semua.


Enam minggu selepas 300 uskup pertama berkumpul di Nicea pada tahun 325, doktrin Trinitas ditempa. Allah orang Kristian kini dilihat sebagai mempunyai tiga pati, atau sifat, dalam bentuk Bapa, Anak, dan Roh Kudus.



Gereja Meletakkan Down Kaki yang


perkara itu masih jauh daripada diselesaikan, bagaimanapun, walaupun harapan yang tinggi untuk itu di pihak Constantine. Arius dan uskup baru Alexandria, seorang lelaki bernama Athanasius, mula bertengkar perkara itu walaupun sebagai Nicene Creed telah ditandatangani; "Arianisme" menjadi catch-perkataan dari masa itu dan seterusnya untuk sesiapa sahaja yang tidak berpegang kepada doktrin Trinity.


Ia tidak sehingga 451, di Majlis Chalcedon itu, dengan kelulusan Paus, Nicene / Constantinople Creed telah ditetapkan sebagai berwibawa. Perbahasan mengenai perkara itu tidak lagi diterima; untuk bersuara menentang Trinity kini dianggap kekufuran, dan apa-apa yang diperolehi ayat sengit yang adalah dari pencacatan mati. Kristian sekarang dihidupkan Kristian, mencederakan dan membunuh beribu-ribu kerana perbezaan pendapat.



perbahasan Terus


hukuman kejam dan kematian tidak berhenti kontroversi doktrin Trinity, bagaimanapun, dan kontroversi tersebut terus sehingga ke hari ini.


Majoriti Kristian, apabila diminta untuk menjelaskan doktrin ini asas agama mereka, boleh menawarkan tidak lebih daripada "Saya percaya kerana saya diberitahu untuk berbuat demikian." Ia diterangkan sebagai "misteri" - tetapi Alkitab mengatakan dalam 1 Corinthians 14:33 bahawa:


"... Allah tidak menghendaki kekacauan ..."


Mazhab Unitarian agama Kristian telah memelihara hidup ajaran Arius dalam mengatakan bahawa Tuhan adalah satu; mereka tidak percaya dalam Trinitas. Hasilnya, Kristian arus perdana muak melihat mereka, dan Majlis Kebangsaan Gereja enggan kemasukan mereka. Dalam Unitarianisme, harapan membiarkan hidup bahawa orang Kristian suatu hari nanti akan kembali ke preachings Yesus ialah:


"... Janganlah engkau sujud menyembah kepada TUHAN, Allahmu, dan Dia sahaja engkau berkhidmat." (Lukas 4: 8)



Islam dan Matter Trinity


Walaupun agama Kristian mungkin mempunyai masalah menentukan keperibadian Allah, itu tidak berlaku dalam Islam:


"Telah kafirlah orang yang berkata: Allah adalah salah satu daripada tiga dalam Trinity, kerana tidak ada Tuhan melainkan Tuhan Yang Maha Esa" (Quran 5:73)


Perlu diingat bahawa bahasa Arab Alkitab menggunakan nama 'Allah' sebagai nama Tuhan.


Suzanne Haneef, dalam buku beliau Apa Semua orang Perlu Tahu Mengenai Islam dan umat Islam (Library of Islam, 1985), meletakkan perkara itu agak ringkas apabila dia mengatakan:


"Tetapi Allah tidak suka pai atau epal yang boleh dibahagikan kepada 3/3 yang membentuk satu keseluruhan; jika Tuhan adalah tiga orang atau mempunyai tiga bahagian, Dia sesungguhnya tidak Tunggal, Unique, agihkan Being yang Tuhan dan yang Kristian mengaku beriman. " [1]


Melihat dari sudut lain, Trinity menandakan Tuhan sebagai tiga entiti yang berasingan - Bapa, Anak dan Roh Kudus. Jika Allah Bapa dan juga Anak, Dia kemudiannya akan menjadi Bapa-Nya kerana Dia adalah Anak-Nya sendiri. Ini tidak betul-betul logik.


Kristian menganggap dirinya sebagai agama tauhid. Tauhid, bagaimanapun, mempunyai sebagai kepercayaan asas bahawa Allah adalah Satu; doktrin Kristian Trinity - Tuhan menjadi Tiga dalam Satu - dilihat oleh Islam sebagai satu bentuk syirik. Kristian tidak takut hanya Satu Allah, mereka takut kepada tiga.


Ini adalah satu tuduhan tidak dipandang ringan oleh orang Kristian, namun. Mereka, seterusnya, menuduh umat Islam tidak mengetahui apa yang Trinity adalah, menunjukkan bahawa al-Quran yang mendirikannya sebagai Allah Bapa, yaitu Yesus, Anak, dan Mary ibunya. Manakala pemujaan Mary telah merupakan sebahagian daripada Gereja Katolik sejak 431 apabila dia diberi gelaran "Ibu Tuhan" oleh Majlis Ephesus, pemeriksaan lebih dekat daripada ayat-ayat dalam al-Quran yang paling sering dipetik oleh Kristian untuk menyokong tuduhan mereka , menunjukkan bahawa penetapan Mary oleh al-Quran sebagai "ahli" Trinity, adalah tidak benar.


Walaupun al-Quran tidak mengutuk kedua-dua Trinitarianisme (al-Quran 4: 171; 5:73) [2]  dan beribadah kepada Jesus dan ibunya Mary (al-Quran 5: 116) [3] , tempat ia mengenal pasti tiga komponen sebenar Kristian Trinity. Kedudukan al-Quran ialah SIAPA atau APA terdiri daripada doktrin ini tidak penting; apa yang penting ialah tanggapan sangat daripada Trinity adalah satu penghinaan terhadap konsep Tuhan Yang Maha Esa.


Kesimpulannya, kita melihat bahawa doktrin Trinity adalah satu konsep yang diilhamkan sepenuhnya oleh manusia; tiada sebarang sekatan jua dari Allah itu mengenai perkara itu semata-mata kerana idea keseluruhan yang Trinity makhluk-makhluk ilahi tidak ada tempat dalam tauhid. Dalam al-Quran, Wahyu Allah yang Terakhir kepada manusia, kita dapati Pendirian beliau dinyatakan dengan jelas dalam beberapa petikan fasih:


"... Tuhan kamu, adalah Satu Allah: barangsiapa berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh, dan, dalam beribadat kepada Tuhannya, mengakui tidak sebagai rakan kongsi." (Quran 18: 110)


"... mengambil tidak, dengan Allah, yang lain yang disembah, kerana akibatnya engkau akan dicampakkan ke dalam neraka Jahannam, dalam keadaan tercela dan terusir." (Quran 17:39)


- kerana, kerana Tuhan memberitahu kita berulang-ulang kali dalam Mesej yang bergema di seluruh ALL Kitab Wahyu-Nya:


"... Akulah Tuhan sekalian anda: oleh itu, sembahlah akan Daku, (dan yang lain) ..." (Quran 21:92)


https://www.islamreligion.com/articles/600/viewall/who-invented-trinity/





 

No comments:

Post a Comment