Wednesday, February 17, 2016

Nabi Muhammad SAW dalam Bible

1. Nabi Muhammad (saw) di dalam Perjanjian Lama:


Al-Quran menyebut dalam Surah Al-Araf  7 ayat 157:


"Iaitu orang-orang yang mengikut Rasullah (Muhammad s.a.w.) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya".


2. MUHAMMAD (SAW) dalam kitab Ulangan:


Allah SWT berbicara kepada Musa dalam kitab Ulangan bab 18 ayat 18:


"Saya akan bangkitkan mereka Nabi dari kalangan saudara-saudara mereka, seperti kepadamu, dan saya akan meletakkan kata-kata saya di dalam mulut, dia akan berkata-kata kepada mereka semua bahawa saya akan menyuruh dia."


Orang-orang Kristian berkata kenabian ini Yang Merujuk kepada Jesus (as) kerana Jesus (as) adalah seperti Musa (as). Musa (as) adalah seorang Yahudi, serta Jesus (as) adalah seorang Yahudi. Musa (as) adalah seorang Nabi dan Jesus (as) adalah Juga Nabi.


Jika kedua-dua (Musa & Jesus) mempunyai kriteria untuk kenabian ini yang perlu dipenuhi, maka semua Nabi-nabi dalam Alkitab yang datang kemudian Musa (as): seperti Sulaiman, Yesaya, Yehezkiel, Daniel, Hosea, Joel, Maleakhi, John Pembaptis, dan lain-lain juga turut memenuhi syarat kenabian, kerana mereka semua adalah orang Yahudi serta nabi.


Walau bagaimanapun, ia adalah Nabi Muhammad (saw) yang seperti Musa (as):


1) Kedua-duanya mempunyai seorang bapa dan seorang ibu, manakala Isa (as) dilahirkan ajaib tanpa sebarang campur tangan lelaki.


[Matthew 01:18 dan Lukas 1:35 Dan Juga Al-Qur'an 3:42-47]


2) Kedua-dua telah berkahwin dan mempunyai anak-anak. Jesus (as) mengikut kepada Alkitab tidak berkahwin dan tidak mempunyai anak-anak.


3) Kedua-dua meninggal dunia secara semulajadi. Tetapi Jesus (as) telah dibangkitkan hidup semula. (4:157-158)


Muhammad (saw) adalah dari kalangan saudara-saudara Nabi Musa (as). Arab adalah saudara-saudara orang Yahudi. Abraham (saw) mempunyai dua anak lelaki: Ishmail dan Ishak (pbut). Orang-orang Arab adalah keturunan Ismail (as) dan orang-orang Yahudi adalah keturunan Ishak (as).


Perkataan di dalam mulut:


Nabi Muhammad (saw) telah tahu membaca dan apa sahaja ayat-ayat yang diterima daripada Allah SWT dia mengulangi kata demi kata mereka


"Saya akan bangkitkan mereka Nabi dari kalangan saudara mereka, seperti kepadamu, dan akan meletakkan kata-kata saya di dalam mulutnya dan dia akan bercakap kepada mereka semua bahawa saya akan menyuruh dia." [Ulangan 18:18]


Kedua-dua Selain menjadi nabi adalah seorang pemerintah iaitu ketua kerajaan yang boleh mengenakan hukuman. Jesus (as) berkata, "kerajaan saya bukan di dunia ini."(John 18:36).Kedua-duanya telah diterima sebagai nabi oleh pengikut mereka dalam seumur hidup mereka,  tetapi Isa (as) telah ditolak oleh pengikutnya. John bab 1 ayat 11 menyatakan, "Dia datang kepada beliau sendiri, tetapi beliau sendiri yang diterima beliau tidak."


6)  Kedua-duanya membawa undang-undang baru dan peraturan-peraturan baru untuk pengikut mereka. Jesus (as) mengikut  Bible, tidak membawa apa-apa undang-undang baru. (Matthew 5:17-18).


Ia disebut di dalam kitab Ulangan bab 18:19


"Dan ia akan datang untuk lulus, bahawa sesiapa yang tidak akan mendengarkan kepada kata-kata saya yang dia akan berkata-kata di atas nama saya, saya akan memerlukan ia kepadanya."


3. Muhammad (saw)  dalam kitab Yesaya:


Ia disebut di dalam kitab Yesaya bab 29 ayat 12:


"Dan buku itu diserahkan kepadanya yang tidak belajar, berkata, Baca ini, saya berdoa kepadamu: dan dia berkata, saya tidak tahu.".


Apabila Malaikat Gabrail diperintahkan Muhammad (saw) dengan mengatakan Iqra - "Baca", dia menjawab, "Saya tidak tahu".


4. Nabi Muhammad (saw) disebut dengan nama dalam Old Testament:


Nabi Muhammad (saw) yang disebut dengan nama dalam Kidung bab 5 ayat 16:


Hikko Mamittakim kita kullo Muhammadim Zehdoodeh wa Zehraee Bayna Jerusalem."


"Mulut-Nya adalah yang manis: tentulah, beliau sama sekali indah ini adalah kekasihku, dan ini adalah kawan saya, hai anak-anak perempuan. Baitul Maqdis. "


Dalam bahasa Hebrew 'im' ditambah untuk hormat. Perkataan 'im' ditambah selepas nama Nabi Muhammad  (Saw) untuk membuat ia Muhammadim. Dalam terjemahan bahasa Inggeris mereka telah pun ditukar nama Nabi Muhammad (saw) sebagai "sama sekali indah", tetapi dalam Perjanjian Lama dalam bahasa Ibrani, nama Nabi Muhammad (saw) masih belum wujud.


5. Nabi Muhammad (saw) di dalam Perjanjian Baru:


Al-Qur'an Bab 61 Ayat 6:


"Dan ingatlah ketika Nabi Isa Ibni Mariam berkata," Wahai Bani Israel: Saya adalah utusan Allah (dihantar) kepada kamu, mengesahkan kebenaran (yang datang) sebelum saya dan memberi berita gembira dengan seorang rasul yang akan datang selepasku, yang namanya Ahmed. ' Tetapi Apabila saya datang kepada mereka dengan tanda-tanda yang jelas, mereka berkata, "Ini ialah sihir yang nyata!" "




  1. John bab 14 ayat 16:


"Dan saya akan berdoa Bapa, dan dia hendaklah memberikan anda Penghibur yang lain, bahawa dia boleh kekal dengan anda selama-lamanya.".
 




  1. Injil John bab 15 ayat 26:


Tetapi apabila Penghibur itu datang, yang saya akan menghantar kepada kamu dari Bapa, walaupun Roh kebenaran, yang proceedeth dari Bapa, dia hendaklah memberi keterangan saya. ".


3.Injil John bab 16 ayat 7:


Bagaimanapun saya katakan ini benar, ia adalah wajar untuk anda yang saya pergi, kerana jika aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepada kamu, tetapi jika aku pergi, saya akan menghantar dia kepada kamu ".


"Ahmed" atau "Muhammad" yang bermaksud "orang yang memuji" atau "Terpuji satu" hampir terjemahan Periclytos perkataan Yunani.  Di dalam Injil John 14:16, 15:26, dan 16:7. 'Penghibur' perkataan yang digunakan dalam terjemahan English. Pembela berasal dari  perkataan Yunani yang bermaksud peguam bela atau kawan jenis bukannya penghibur.  Malah Pembela perkataan Yunani Merujuk kepada Nabi (saw) yang menjadi rahmat untuk semua makhluk.


Sesetengah orang Kristian mengatakan bahawa Penghibur yang disebut dalam nubuat ini merujuk kepada Roh Kudus. Mereka tidak menyedari bahawa nubuatan jelas mengatakan bahawa hanya jika Jesus (as) akan berlepas Penghibur datang. Alkitab menyatakan bahawa Roh Kudus sudah ada di bumi sebelum dan sewaktu zaman Nabi Isa (as), di dalam rahim Elizabeth, dan sekali lagi apabila Isa (as) sedang dibaptiskan.


Oleh itu kenabian ini merujuk kepada tidak lain tidak bukan, Nabi Muhammad (saw).


4.Injil John bab 16 ayat 12-14:


Saya masih belum banyak perkara untuk mengatakan kepada kamu, tetapi kamu tidak boleh menanggung mereka sekarang. Howbeit apabila beliau, Roh kebenaran adalah datang, dia akan memimpin kamu kepada segala kebenaran, kerana dia tidak boleh bercakap tentang dirinya, tetapi apa dia hendaklah mendengar, bahawa dia akan berkata-kata: dan dia akan menunjukkan kamu perkara-perkara yang akan datang. Dia akan memuliakan aku ".


Roh Kebenaran, diperkatakan dalam kenabian ini merujuk tidak lain dari Nabi Muhammad (saw).


NOTA: Semua petikan Alkitab diambil daripada versi King James.


Terjemahan bebas dari http://www.islam101.com/religions/christianity/mBible.htm


 

No comments:

Post a Comment