Tuesday, February 9, 2016

Konsep ketuhanan dalam agama Sikh

 oleh Dr Zakir Naik


Sikh adalah bukan yahudi, Aryan, bukan agama Vedik. Walaupun tidak satu agama utama dunia, ia adalah satu cawangan atau cabang agama Hindu diasaskan oleh Guru Nanak pada akhir abad ke-15. Ia berasal dari kawasan di Pakistan dan North West India dipanggil Punjab bermaksud tanah 5 sungai. Guru Nanak dilahirkan di Kshatriya (pahlawan kasta) keluarga Hindu tetapi telah sangat dipengaruhi oleh Islam dan umat Islam.


 


DEFINISI Sikh dan Sikh


Perkataan 'Sikh' berasal dari perkataan 'Sisya' bermakna murid atau pengikut. Sikh adalah agama 10 Gurus, Guru yang pertama sebagai Guru Nanak dan ke-10 dan yang terakhir sebagai Guru Gobind Singh. Buku suci Sikh adalah Sri Guru Granth juga dipanggil Adi Granth Sahib.


 

LIMA - 'K'S


Setiap Sikh sepatutnya untuk menjaga lima 'K yang juga bertindak sebagai identitinya.


(I) Kesh - rambut dipotong; mana semua Gurus disimpan


(Ii) Kangha - sikat; digunakan untuk menjaga rambut yang bersih.


(Iii) Kada - gelang logam atau keluli; untuk kekuatan dan selfrestrain


(Iv) Kirpan - senjata; untuk pertahanan diri


(V) Kaccha - lutut panjang khas seluar dalam untuk ketangkasan


 

MULMANTRA: - fahaman ASAS Sikh


Definisi terbaik bahawa mana-mana boleh memberi Sikh mengenai konsep Tuhan dalam agama Sikh adalah memetik "Mantra Mul" - fahaman asas Sikh, yang berlaku pada awal Guru Granth Sahib.


Ia disebut di Sri Guru Granth Sahib Jilid 1 Japuji, ayat yang pertama


"Tidak wujud tetapi satu Tuhan, yang dipanggil sebenar pencipta, bebas dari ketakutan dan kebencian, abadi tidak dilahirkan, diri-existant, Besar dan belas kasihan".


Sikh menyuruh kepada umatnya monothiesm ketat. Ia percaya dalam hanya Satu Tuhan yang Agung adalah, dalam bentuk unmanifest dipanggil 'ek omkara.


Dalam bentuk yang nyata yang Dia dipanggil sebagai Omkara dan mempunyai beberapa ciri-ciri seperti:


Kartar - Pencipta


Sahib - The Lord


Akal - Maha Kekal


Sattanama - Nama Suci


Parvardigar - The Tuhan


Rahim - Maha Penyayang


Karim - Maha Ihsan


Beliau juga dikenali sebagai 'Wahe Guru' - Satu-satunya Tuhan yang sebenar.


Selain Sikh yang ketat monoteistik, ia tidak percaya dalam Avataravada - doktrin penjelmaan. Allah SWT tidak menjelma sendiri dalam apa yang dikenali sebagai Avatara. Sikh juga kuat terhadap ibadat berhala.


 


Guru Nanak dipengaruhi oleh Kabir


 


Guru Nanak telah dipengaruhi oleh kata-kata Sant Kabir  sehinggakan beberapa bab Shri Guru Nanak Sahib mengandungi syair daripada Sant Kabir. Salah satu syair terkenal Sant Kabir adalah


"Dukh mein Sumirana sabh karein Sukh mein karein na koya Jo Sukh mein sumirana karein Untuk dukh kaye hoye"


(Semua orang ingat Allah dalam masalah tetapi tiada siapa ingat kepada-Nya dalam keamanan dan kebahagiaan. Orang yang mengingat Allah dalam keamanan dan kebahagiaan mengapa dia harus mempunyai masalah?).


 


Bandingkan ini dengan ayat yang berikut dari al-Quran:


Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, dia segera berdoa kepada Tuhannya dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadaNya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadaNya, lupalah dia akan segala bahaya yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan dia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah. Katakanlah (kepadanya): Bersenang-senanglah engkau dengan kekufuranmu itu bagi sementara, sesungguhnya engkau dari penduduk Neraka.  [Quran 39:8]


 


p/s  Artikel ini adalah terjemahan bebas.. mungkin beberapa perkataan yang digunakan tidak tepat dan tidak mengkut tatabahasa yang betul.


 

No comments:

Post a Comment