Tuesday, February 9, 2016

Konsep ketuhanan dalam agama Kristian

 oleh Dr Zakir Naik



Kristian adalah agama Semitik, yang mendakwa mempunyai hampir dua bilion penganut di seluruh dunia. Kristian berhutang ia menamakan kepada Nabi Isa. Jesus  juga merupakan tokoh yang dihormati dalam Islam. Islam adalah satu-satunya agama bukan Kristian yang menetapkan iman dalam Yesus (as):


Sebelum kita membincangkan konsep Tuhan dalam agama Kristian mari kita meneliti kedudukan Isa (as) dalam Islam:


(I) Islam adalah satu-satunya agama bukan Kristian, yang menjadikannya satu rukun iman percaya kepada Nabi Isa (as). Batallah keislaman  seorang Muslim jika dia tidak mempercayai Isa (AS).


(Ii) Kami percaya bahawa dia adalah salah seorang dari Rasul-rasul Allah (SWT).


(Iii) Kami percaya bahawa dia dilahirkan ajaib tanpa apa-apa campur tangan lelaki, yang banyak orang Kristian moden tidak percaya.


(Iv) Kami percaya bahawa Dia memberikan kehidupan kepada orang yang mati dengan izin Allah.


(V) Kami percaya bahawa Dia menyembuhkan orang yang buta dilahirkan, dan pesakit kusta dengan izin Allah.


Seseorang mungkin bertanya, jika kedua-dua orang Islam dan Kristian cinta dan menghormati Isa (as), di mana sebenarnya adalah perpisahan cara? Perbezaan utama antara Islam dan Kristian adalah desakan Kristian mengenai ketuhanan sepatutnya Kristus. Satu kajian ke atas kitab-kitab Kristian mendedahkan bahawa Jesus (as) tidak pernah mendakwa ketuhanan. Malah tidak ada satu kenyataan tunggal tidak berbelah bagi dalam Alkitab keseluruhan di mana Jesus (as) sendiri berkata, "Akulah Allah" atau di mana beliau berkata, "Sembahlah saya."  Malah dalam Bible mengandungi kenyataan disebabkan oleh Jesus (as) di mana beliau mengajar sebaliknya. Pertimbangkan kenyataan berikut dalam Alkitab, dikaitkan dengan Nabi Isa (as):


"Bapa saya adalah lebih daripada saya" (John 14:28)


"Bapa saya adalah lebih daripada semua" (John 10:29)


"... Saya dibuang keluar syaitan oleh semangat Allah ...." (Matthew 12:28)


"Dengan jari Allah mengusir syaitan" (Lukas 11:20)


"Saya boleh saya diri sendiri berbuat apa-apa: kerana saya mendengar, saya hakim dan penghakiman saya hanya; kerana saya tidak mencari kehendak saya sendiri, tetapi kehendak Bapa, yang telah mengutus Aku."


Misi Nabi Isa (as) - dia datang untuk memenuhi Undang-undang:


Jesus (as) tidak pernah mendakwa ketuhanan untuk dirinya sendiri. Beliau dengan jelas mengumumkan sifat misinya. Jesus (as) telah dihantar oleh Allah untuk mengesahkan undang-undang Yahudi sebelumnya. Ini jelas terbukti dalam kenyataan berikut dikaitkan dengan Jesus (as) di dalam Injil Mathew:


"Think not that I am come to destroy the law, or the Prophets; I am not come to destroy, but to fulfill. For verily I say unto you, Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled. "Whosoever therefore shall break one of these least commandments, and shall teach men so, he shall be called the least in the Kingdom of heaven; but whosoever shall do and teach them, the same shall be called great in the Kingdom of Heaven.  (Alkitab, Mathew 5: 17-20)


Allah menghantar Nabi Isa (as):


Alkitab menyebut sifat kenabian misi Yesus dalam ayat-ayat berikut:


"... Dan perkataan yang kamu mendengar bukan dari saya, tetapi Bapa yang telah mengutus Aku. (The Bible, John 14:24)


"Dan ini adalah kehidupan kekal, supaya mereka mengetahui kamu satu-satunya Allah yang benar, dan Yesus Kristus, yang engkau telah dihantar." (The Bible, John 17:3)


Isa menafikan walaupun cadangan jauh ketuhanannya. Pertimbangkan insiden yang berikutnya yang disebut dalam Alkitab:


"Dan, tiba-tiba, satu datang dan berkata kepadanya," tuan yang baik, apa yang perkara yang baik boleh saya lakukan, yang saya mungkin mempunyai hidup yang kekal? "


Dan dia berkata kepadanya, "Mengapa engkau menyeru aku baik? Tidak ada seorang pun yang baik tetapi satu, iaitu Allah, tetapi jika engkau masuk ke dalam hidup, memelihara perintah-perintah ".


Kenyataan di atas dari Alkitab menyangkal dogma Kristian ketuhanan Isa dan keselamatan melalui pengorbanan Isa (AS). Jesus (as) menasihati memelihara hukum sebagai cara untuk mencapai keselamatan. (Alkitab, Mathew 5: 17-20)


Jesus (as) dari Nazaret - seorang lelaki yang diluluskan Tuhan:


Kenyataan berikut dari Alkitab menyokong kepercayaan Islam bahawa Jesus  adalah seorang nabi Tuhan.


"Kamu orang-orang Israel, dengarlah perkataan ini: Yesus, Seorang lelaki yang diluluskan Tuhan di antara kamu dengan mukjizat dan keajaiban dan tanda-tanda, yang Tuhan lakukan dengan dia di tengah-tengah kamu, seperti dirimu juga tahu."



Perintah pertama adalah bahawa Allah adalah Satu:


Alkitab tidak menyokong kepercayaan Kristian dalam triniti pada semua. Salah satu penulis pernah bertanya kepada Jesus (as) untuk yang perintah pertama sekali, yang Jesus (as) hanya mengulangi apa yang Musa (as) berkata, iaitu:


"Shama Israelu Adonai Ila Hayno Adna Ikhat".


Ini adalah petikan Ibrani, yang bermaksud:


"Dengarlah, hai orang Israel: TUHAN, Allah kita adalah salah satu Tuhan." (Markus 12:29)


 


p/s  Artikel ini adalah terjemahan bebas.. mungkin beberapa perkataan yang digunakan tidak tepat dan tidak mengkut tatabahasa yang betul.


 

No comments:

Post a Comment