Tuesday, February 9, 2016

Konsep ketuhanan dalam agama Hindu

 oleh Dr Zakir Naik



Yang paling popular di kalangan agama-agama Aryan adalah agama Hindu. 'Hindu' sebenarnya adalah satu perkataan Parsi yang bermaksud penduduk di rantau ini di luar Lembah Indus. Walau bagaimanapun dalam istilah biasa Hindu adalah istilah umum untuk pelbagai kepercayaan agama, kebanyakannya adalah berdasarkan Veda, Upanishad dan Bhagwad Geeta.


Konsep biasa Tuhan dalam agama Hindu:


Hindu biasanya dilihat sebagai agama politeisme. Malah, kebanyakan orang Hindu akan membuktikan ini, dengan menganut kepercayaan dalam pelbagai Tuhan. Sebahagian penganut Hindu percaya dalam sistem tiga Tuhan sementara sesetengah Hindu sebenarnya mempercayai kewujudan tiga puluh tiga crore iaitu 330 juta tuhan-tuhan. Walau bagaimanapun pengikut Hindu yang mahir dengan kitab-kitab mereka menegaskan bahawa seorang Hindu harus percaya dan menyembah hanya satu Tuhan.


Perbezaan utama antara Hindu dan persepsi masyarakat Islam terhadap Tuhan adalah kepercayaan Hindu 'biasa dalam falsafah Panteisme. Panteisme menganggap segala-galanya, hidup dan bukan hidup untuk menjadi suci dan suci. Oleh itu, orang-orang Hindu menganggap pokok-pokok, matahari, bulan, haiwan dan juga manusia sebagai manifestasi Tuhan. Untuk Hindu biasa, segala-galanya adalah Allah.


Islam, sebaliknya, menasihati manusia untuk menganggap dirinya dan persekitaran sebagai contoh penciptaan ilahi bukannya ketuhanan sendiri. Oleh itu, umat Islam percaya bahawa segala-galanya adalah Allah 'iaitu Allah dengan apostrofi' s '. Dalam erti kata lain, kita percaya bahawa segala-galanya adalah milik Allah. Pokok-pokok, Matahari, Bulan dan semua ciptaan adalah milik Allah. (Universe milik Allah.)


Oleh itu, perbezaan utama antara Hindu dan kepercayaan Islam adalah perbezaan yang apostrofe 's'. Orang-orang Hindu mengatakan segala-galanya adalah Allah. Muslim berkata segala-galanya adalah God's iaitu Allah dengan apostrofi 'S (semuanya milik Allah)


Al-Quran berkata:


"Marilah kepada terma-terma yang sama seperti antara kita dan kamu. Jangan kita sembah melainkan Allah "


Istilah biasa pertama adalah "yang kita sembah melainkan Allah".


Jadi, marilah kita mencuba dan mencari persamaan dengan menganalisis kedua-dua Hindu dan kitab-kitab Islam.


Bhagwad Geeta


Yang paling popular di kalangan semua kitab-kitab Hindu ialah Geeta Bhagwad.


Pertimbangkan ayat berikut dari Geeta:


"Mereka yang risikan telah dicuri oleh bahan keinginan penyerahan kepada pelbagai Tuhan dan mengikut peraturan dan undang-undang tertentu ibadat mengikut sifat mereka sendiri." [Bhagwad Geeta bab 7 ayat 20 (BG 7:20)]


The Geeta adalah merujuk kepada orang-orang yang materialistik dan oleh itu menyembah pelbagai Tuhan iaitu selain Allah yang Esa.


 


Upanishad:


Upanishad juga dianggap suci oleh kitab-kitab agama Hindu.


Pertimbangkan ayat-ayat berikut daripada Upanishad:


i) "Ekam evaditiyam"


"Dia adalah Satu sahaja tanpa kedua"


iv) Ayat-ayat berikut daripada Upanishad yang menggambarkan ketidakupayaan lelaki untuk membayangkan Allah dalam bentuk yang tertentu:


"Na samdrse tisthati Rupam Asya, na caksusa pasyati kas canaiam. Hrda hrdistham manasa ya Enam, evam vidur amrtas te bhavanti ".


"Borang-Nya tidak boleh dilihat, tidak ada siapa yang melihat-Nya dengan mata. Mereka yang melalui hati dan fikiran tahu Dia sebagai kekal di dalam hati menjadi abadi ". [Svetasvatara Upanishad 4:20]


Al-Quran merujuk kepada aspek ini di dalam ayat berikut:


Dia tidak dapat dilihat dan diliputi oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat (dan mengetahui hakikat) segala penglihatan (mata) dan Dialah Yang Maha Halus (melayan hamba-hambaNya dengan belas kasihan), lagi Maha Mendalam pengetahuanNya. [Quran 6:103]


 


Veda


Veda 'yang dianggap paling suci di kalangan semua kitab-kitab Hindu.


Terdapat 4 vedas utama. Rig Ved, Yajur Ved, Sam ved dan AtharvaVed.


1. YajurVed


i) Pertimbangkan ayat-ayat berikut daripada Yajur Ved:


"Na Tasya pratima asti"


"Tidak ada imej-Nya" [Yajurved 32:3]


Ia juga berkata, "kerana Dia adalah kandungan, Dia layak ibadat kami."


"Tidak ada imej-Nya yang sesungguhnya kemuliaan yang besar. Beliau mengalami sendiri dalam semua objek bercahaya seperti matahari dan lain-lain Semoga Dia tidak mencederakan saya, ini adalah doa saya. Kerana Dia adalah kandungan, Dia layak menyembah kami "


[The Yajurveda oleh Devi Chand MA ms 377]


ii) "Dia tiada bentuk dan tulen." Adakah yang disebut dalam Yajurved 40: 8:


Dia telah mencapai kepada yang terang, yg tak punya badan, Woundless, tanpa otot, yang jahat yang tulen telah tidak menusuk. Berpandangan jauh, bijak, menyeluruh, dia sendiri wujud Maha matlamat yang ditetapkan, sebagai tuntutan kewajaran, kepada Tahun Kekal ". [Yajurved 40:8]


[Yajurveda Samhita oleh Ralph IH Griffith ms 538]


iii) Ia juga disebut dalam Yajur Veda: -


"Andhatama pravishanti kamu asambhuti mupaste"


"Mereka memasuki kegelapan, orang-orang yang menyembah perkara semula jadi", contohnya udara, air, api dan lain-lain "Mereka tenggelam lebih dalam kegelapan orang-orang yang menyembah sambhuti Sambhuti bermakna makhluk, contohnya meja, kerusi, berhala, dan lain-lain".


[Yajurved 40:9] 7


iv) Ia juga menyebut solat yang menyatakan


"Membawa kita ke jalan yang baik dan menghapuskan dosa yang membuatkan kita sesat dan bersiar-siar"


[Yajurveda bab 40: 1 6] 8


2. Atharva ved


Pertimbangkan ayat-ayat berikut dari Atharva ved: -


i) "Dev maha OSI"


"Allah adalah sesungguhnya yang besar" [Atharvaveda 20 58:3]


"Sesungguhnya, Surya, engkau besar, benar-benar, aditya, great.As engkau engkau besar kebesaran sesungguhnya engkau mengagumi sifat-sifat, maka sesungguhnya Engkau besar, ya Allah."(Atharveda Samhiti vol 2 William Dmight Whitney ms 910)


Mesej yang sama yang diberikan dalam Al-Quran dalam Surah Rad:


"Dia yang Agung, yang paling tinggi". [Al-Quran 13:09]


3. Rig ved


i) Yang tertua semua vedas adalah Rig Veda. Ia juga merupakan salah satu yang dianggap paling suci oleh penganut Hindu. Rig ved menyatakan bahawa


"Sage (Imam dipelajari) memanggil satu Tuhan dengan banyak nama." [Rigveda 1:164:46)]


ii) Rigveda memberikan tidak kurang daripada 33 ciri-ciri yang berbeza untuk Allah SWT, Kebanyakan disebut dalam Rigveda Buku 2 bertasbih 1 antara pelbagai ciri-ciri yang diberikan dalam Rigveda, salah satu daripada sifat-sifat yang indah! Disebut dalam Rigveda Subuh II ayat 3 untuk Allah SWT adalah 'Brahma'. 'Brahma' bermakna 'Pencipta'. Diterjemahkan ke dalam bahasa Arab perkataan ini, ia bermaksud 'Khaliq. Islam boleh mempunyai sebarang halangan jika Allah SWT disebut sebagai 'Khaliq' atau 'Pencipta' atau 'Brahma'. Walau bagaimanapun umat Islam pasti tidak melanggan pandangan bahawa 'Brahma' adalah Allah SWT yang mempunyai empat kepala (nauzubillah), umat Islam mengambil exceptation kuat kepadanya.


Menyifatkan Allah SWT dari segi antropomorfik juga bertentangan dengan ayat yang berikut dari Yajurveda:


"Na Tasya Pratima asti" (Tiada imej-Nya)


Satu lagi sifat yang indah disebut dalam Rigveda Buku II bertasbih 1 ayat 3 (RV 2:01:03) adalah Vishnu.'Vishnu' bermakna 'The jualah. Diterjemahkan ke dalam bahasa Arab ia bermakna 'rabb'. Sekali lagi, umat Islam boleh mempunyai sebarang halangan jika Allah SWT disebut sebagai 'Rabb' atau 'memelihara' atau 'Vishnu'. Tetapi imej yang popular di kalangan penganut Hindu Vishnu ialah Tuhan yang mempunyai empat tangan, dengan salah satu tangan kanan memegang 'Chakra' iaitu cakera dan salah satu tangan kiri memegang 'siput tiram, menunggang burung atau berbaring di atas sofa ular. Umat ​​Islam tidak boleh menerima apa-apa imej Tuhan. Seperti yang dinyatakan sebelum ini juga bertentangan dengan Yajurveda chatper 40 ayat 19.


iii) Perhatikan ayat-ayat berikut dari Rigved:


"Ma chidanyadvi shansata"


"Wahai kawan-kawan, tidak menyembah sesiapa melainkan Dia, Yang Ilahi.


 


p/s  Artikel ini adalah terjemahan bebas.. mungkin beberapa perkataan yang digunakan tidak tepat dan tidak mengkut tatabahasa yang betul.


 

No comments:

Post a Comment